Home > Nieuws > Nieuws vak > Onderzoekers: invloed lockdown op kinderhersenen

Leidse wetenschappers namen een effect van de coronalockdown waar op de ontwikkeling van de hersengebieden die betrokken zijn bij sociaal gedrag. Dat meldt de universiteit, na onderzoek bij kinderen van 9 tot 13 jaar.

Een van de betrokken wetenschappers neurobioloog Yara Toenders laat op de site van LUMC weten: “De lockdown bracht sociale isolatie en stress. De resultaten van ons onderzoek wijzen uit dat er een impact is van de lockdown op de manier waarop het brein van jongeren zich ontwikkelt.”

De onderzoekers zagen dat gebieden in de hersenen die een grote rol spelen bij het sociale gedrag tijdens de lockdown een versnelde ontwikkeling doormaakten. “Na de kinderjaren neemt de dikte van de cortex af, dat hoort bij de normale ontwikkeling van het brein. Bij onze proefpersonen zagen we dat de dikte versneld afnam. Ook in de hippocampus, die onder andere gevoelig is voor stress, was een versnelde ontwikkeling zichtbaar.’’ Toenders merkt op dat ze niet weten wat dat effect betekent voor het gedrag van de jongeren. “Het kan zijn dat het brein probeert sneller ouder te worden, zodat het de veranderde omgeving kan bijhouden. Maar de versnelling kan ook komen door de stress en door de sociale beperkingen.”

Op basis van de onderzoeksresultaten sluiten de wetenschappers niet uit dat het brein zich mogelijk weer kan herstellen van “zo’n periode vol beperkingen. Naarmate de pandemie langer duurde, was er een terugkeer naar de normale situatie zichtbaar.”  Bron ANP en LUMC