Home > Nieuws > Nieuws vak > Handvatten voor motivatie Oekraïense leerlingen

Sinds vorig jaar organiseert LOWAN (organisatie die scholen ondersteunt die het eerste opvangonderwijs verzorgen aan nieuwkomers) de regionale bijeenkomsten ‘Zorg op de ISK’. Bij de ISK’s (Internationale Schakelklas – ook wel eerste opvangschool) is bestemd voor jongeren tussen de 12 en 18 jaar die net in Nederland zijn komen wonen. Tijdens deze bijeenkomsten bespreken zorgcollega’s van ISK’s uit dezelfde regio, de actuele vraagstukken in hun werkveld. Bij de ISK’s komen veel vragen binnen over de motivatie en het verzuim van Oekraïense leerlingen en over het contact met leerlingen en ouders uit Oekraïne.

Welbevinden

Veel ISK’s zoeken naar methoden die kunnen bijdragen aan het welbevinden van leerlingen. Uit de gesprekken die voor dit artikel zijn gevoerd komt naar voren dat de aanpak niet bestaat, maar dat er in het ISK-veld inmiddels wel verschillende positieve ervaringen zijn opgedaan. In het ISK-onderwijs schrikt men niet van leerlingen die verzuimen of die weinig gemotiveerd zijn om Nederlands te leren.

Getraumatiseerd

Ervaren medewerkers herkennen de problematiek van ISK-leerlingen die getraumatiseerd zijn en in Nederland nog geen vaste grond onder de voeten hebben. Het stimuleren van leerlingen om naar school te komen, is in die zin een bekend onderdeel van het werk op ISK’s. Toch vinden ook de ervaren medewerkers dat het verzuim van een deel van de leerlingen uit de Oekraïne specifieke aandacht vraagt.

Tips

In het eerste artikel in deze reeks sprak Eva Klooster met deskundigen afkomstig uit Oekraïne en Nederland die ervaring hebben met ISK-onderwijs en Oekraïense leerlingen met daarin  onder meer tips, kortetermijndoelen, en hoe ga je het gesprek aan. Lees  hier het artikel.