Veel ouders en professionals zien eten als iets dat voor kinderen vanzelfsprekend is. Was het maar zo. Onderzoek toont aan dat leren eten het moeilijkste menselijke gedrag is dat we ooit in ons leven zullen vertonen. In dit webinar geeft dr. Kay Toomey uitleg over de complexiteit van voeding vanuit een multidisciplinair perspectief. Als kinderpsycholoog heeft zij 35 jaar ervaring in het werken met baby’s en kinderen met voedingsproblemen.
Leren eten is een veel ingewikkelder onderneming dan het lijkt. Dit komt vooral omdat álle zeven gebieden van het menselijk functioneren hierbij betrokken zijn: organen, spieren, zintuigen, leervermogen, leergeschiedenis, ontwikkeling, voedingsstatus en de omgeving waarin je je bevindt (de zgn. IJsberg). Voor het onder de knie krijgen van eten moet in de eerste plaats elk van deze zeven gebieden individueel correct werken. Daar bovenop moet een kind in staat zijn om deze aspecten met elkaar te laten samenwerken. Een goede onderlinge coördinatie tussen de gebieden bepaalt het uiteindelijke succes van ons eetgedrag.
Vanuit deze insteek geeft dr. Kay Toomey inzicht in de complexiteit die gepaard gaat met het voeden van zuigelingen en jonge kinderen. Ze geeft uitleg over normaal kritisch versus problematisch kritisch eetgedrag. Vervolgens maakt zij duidelijk waarom een multidisciplinaire benadering van cruciaal belang is om het slechte eetgedrag volledig te begrijpen. Vanuit dit inzicht ontstaan aangrijpingspunten om met kinderen te werken aan het verbeteren van hun eetontwikkeling.
Het gaat om een Engelstalig webinar.
Accreditatie: geen
Meer informatie en aanmelden: IMH Nederland